Nieuws
< Nieuwsoverzicht
21 maart 2014
Gesprek met Cristina Garcia Martin, de illustrator van de Peter en de Wolf app
Cristina is meervoudig prijswinnaar; ze won een Dutch Design Award for Accessorize! een online tentoonstelling over de accessoires van het Rijksmuseum. Haar computergame MegaMythen, over Griekse Goden, werd genomineerd voor een Gouden Apenstaartje (beste website voor kinderen) en een Digitale Erfgoed Prijs. Haar recente animatie Vreemd Beest is geselecteerd voor een aantal internationale animatiefestivals.
Uitdaging
De uitdaging van het illustreren van een voorleesapp voor kinderen app was voor Cristina om te illustreren voor een doorlopend verhaal, waarin de muziek ook het verhaal (mee) vertelt. Ze wil zich in de toekomst meer op kinderillustraties richten. Zo maakte zij, in samenwerking met Micha Wertheim, de illustraties voor het kinderboek Duimelot.
Keerpunt
Peter en de Wolf is een wereldwijd bekend muziekverhaal. ‘Ik kon mijn geluk niet op, toen bekend werd dat ik uit zes illustratoren werd gekozen om het te mogen illustreren’, vertelt Cristina Garcia Martin in haar studio.’De eerste tekening die ik voor Peter en de wolf maakte, was een berk. Een mooie boom, met ogen en streepjes.’ Toen het bos klaar was, werd Peter getekend. Peter is een jongetje waarmee je volgens Cristina zou willen gaan vissen. Peter vindt het heerlijk om buiten te zijn. ‘Bij het bedenken van een personage is het belangrijk dat je hem of haar niet alleen voorstelt tijdens de acties die in het verhaal plaatsvinden. Je moet bedenken wat hij gedurende een hele dag zou doen.’ Zo bedacht Cristina dat Peter waarschijnlijk altijd vrolijk opstaat, geniet van de vrijheid die hoort bij het opgroeien bij zijn opa en hij is een dierenvriend.
Peter en de Wolf voor 't eerst
‘Ik was al vierentwintig toen ik Peter en de Wolf hoorde. Dat was de versie van Bono (zanger van de Ierse band U2, red.).’ Cristina denkt dat het met een PC en iPad app vanPeter en de wolf iets gemakkelijker wordt om een volgende generatie kinderen muzikale vorming te geven. Om aan die nieuwste digitale versie te mogen bijdragen, vindt Cristina fantastisch
Werkwijze
Na drie maanden werk verveelt de muziek nog geen seconde. Om in de juiste sfeer te komen las Cristina de biografie van Prokofjev en verdiepte zij zich in het Rusland van weleer. Het was de wens van het Koninklijk Concertgebouworkest dat zij een handmatige stijl voor de app zou ontwikkelen, om het gevoel van een kinderboek op te roepen. ‘De illustraties moesten fris zijn, handmatig ogen en ook “van nu” zijn’, vertelt Cristina. Dat zijn mooie uitgangspunten. Voor de jagers baseerde zij zich op Japanse Samoerai, die ze een zweem van kubisme gaf. Bij de wolf moest Cristina denken aan het verhaal van Romulus en Remus en zocht daarom naar een Etruskische sfeer. Na de illustraties handmatig te hebben voorbereid, scant Cristina ze om ze vervolgens in een digitale animatie te verwerken. De animaties maakt zij in Adobe Flash. De programmeur van de app werkt ze vervolgens om voor de app.
Peter en de Wolf is de eerste app waar Cristina aan heeft meegewerkt. ‘Het is een keerpunt in mijn carrière’, zegt Cristina. De beeldtaal die tijdens het werken aan de app is ontstaan, zal ze in de toekomst laten terugkomen in haar vrije werk. ‘Het is een stijl waarbij ik me prettig voel!’
Peter en de Wolf is de eerste app waar Cristina aan heeft meegewerkt. ‘Het is een keerpunt in mijn carrière’, zegt Cristina. De beeldtaal die tijdens het werken aan de app is ontstaan, zal ze in de toekomst laten terugkomen in haar vrije werk. ‘Het is een stijl waarbij ik me prettig voel!’