25 oktober 2013

Hoe wordt Amon & Amara in de klas gebruikt?

Hoe wordt Amon & Amara in de klas gebruikt? Vinden leerlingen de app leuk en de docenten leerzaam? Om daar achter te komen, belde Philip Fokker met een paar leerkrachten die de PC app hebben opgevraagd via de website van Uitgeverij Follow a Muse.

Marian Dirksma- Wijnstra is lerares op CBS de Adelaar in Wolvenga en is geïnteresseerd in alles wat het lesgeven een beetje aantrekkelijker maakt voor haar leerlingen. Gwendolijn Meulenbroek van Basischool CBS de Cypressenhof uit Middelburg liet haar leerlingen uit groep 7 met de app het verhaal lezen en noteerde de reacties van de kinderen.

Digitale lesmethoden

Volgens Marian wordt gehamerd op goede leeropbrengsten van lessen of lessenreeksen. Hierbij ligt de nadruk natuurlijk op rekenen, lezen en spelling. Andere vakken zoals biologie, aardrijkskunde en bovenal geschiedenis komen hierdoor in de verdrukking. Ondanks het gebrek aan tijd en geld doet Marian haar best om haar lessen meer cachet te geven. Zo zoekt ze naar nieuwe leermiddelen en eigentijdse presentaties van beeldmateriaal. Vanuit dat licht bezien, wilde ze Amon en Amara graag inzetten!
Marian gebruikt al langer digitale lesmethoden, zoals Yurls.net, Kennisnet en de Digischool. Ze heeft de Digibord versie van Amon en Amara in de klas gebruikt in een reeks lessen die in het teken stonden van de Romeinen, de Grieken en de Egyptenaren. Marian gebruikt klassieke lesmethoden, maar voor het Egyptedeel heeft zij de app ingezet.

Aanvulling op geschiedenismethode

Leerlingen uit groep 6 vinden het werken met een app en de Egyptische periode spannend. De mummies spreken vooral tot de verbeelding en ook al zijn de kinderen in de klas best wijs, ze willen nog graag wegdromen bij een mooi verhaal. De app prikkelt volgens Marian de fantasie. De leerlingen gingen helemaal op in het verhaal. Ook helpt de app om op verschillende niveaus van de acht meervoudige intelligenties de kinderen te bereiken. Ze horen het verhaal, zien de beelden maar hebben ook nog de ruimte om zelf iets met het materiaal te doen.
Gwendolijn gebruikte de iPad app. Kinderen uit groep 7 vonden het leuk en leerzaam dat er tussendoor spelletjes zijn, dat je zelf mag bepalen wanneer je de pagina omslaat en dat het verhaal aan je wordt voorgelezen. Het beeldmateriaal vonden de leerlingen grappig en de muziek vonden ze er ook goed bij passen. Meer spelletjes is beter, vonden ook een paar leerlingen! Gwendolijn vond Amon & Amara een goede aanvulling op de geschiedenismethode ‘Brandaan’. Die begint met het hoofdstuk ‘Het Oude Egypte’. Gwendolijn liet alle kinderen zelfstandig met de app werken, zodat iedereen het verhaal kon lezen, horen en alle spelletjes kon spelen. Het meest leerzaam vond zij het dat de kinderen tijdens het verhaal op woorden, zoals ‘farao’, ‘piramides’ en ‘hiërogliefen’ konden klikken en dan objecten uit het Rijksmuseum van Oudheden konden zien. Leerlingen in Wolvenga kregen tijdens hun geschiedenislessen over Egypte te maken met nieuws uit het eigentijdse Egypte, waar een revolutie was uitgebroken.

Projectweek

Marian vond het thema Egypte interessant genoeg voor een projectweek waar de hele school bij betrokken zou zijn. Alle klassen hebben naar Amon & Amara gekeken en het verhaal werd het vertrekpunt voor de opzet van verschillende projecten! Naast de app werden werkbladen gemaakt en zo konden leerlingen uit alle klassen aan de slag. Zoals de traditie wil, werd ook dit jaar de projectweek afgesloten met een bazaar waar geld wordt ingezameld. Het was een kleurrijk feest met levende mummies en iedereen in Egyptische klederdracht. Het is een lessenreeks met een leuke finale geworden, waarin leerlingen, docenten en de ouders met plezier op terugkijken.

Cookie toestemming
Op deze website wordt gebruik gemaakt van cookies, voor meer informatie verwijzen we naar ons Cookie & Privacy statement.