18 maart 2012

Digitale verhalen in het museum

Op 19 maart opent de Kinderboekenbeurs in Bologna de deuren voor het publiek, met dit jaar speciale aandacht voor digitale verhalen. Ook besteedt de beurs aandacht aan de manier waarop musea hun verhalen aan kinderen vertellen. Helaas wordt de relatie tussen beide onderwerpen niet gelegd,  terwijl die volgens Follow a Muse juist zo kansrijk is.

Behalve de BolognaRagazzi Digital Award is ook The Children’s Museum Award in het leven geroepen. Voor deze prijs, bestemd voor musea die op een creatieve en innovatieve manier verhalen gebruiken om kinderen tot 14 jaar aan te spreken, zijn maar liefst vier Nederlandse musea genomineerd: het Joods Historisch Museum, het Tropenmuseum Junior, het Kinderboekenmuseum en Villa Zebra.

Museumbeleving voor kinderen

Nationaal en internationaal is er steeds meer aandacht voor de museumbeleving van kinderen. Zo blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Museumvereniging dat musea hun aantrekkelijkheid voor kinderen verhogen door aan te sluiten bij de interesses en beleving van kinderen. Veel belangrijker dan gratis toegang of vervoer is het om programma’s en tentoonstellingen aan te bieden die kinderen boeien, uitdagen en inspireren. Dit kan met behulp van leuke activiteiten, zoals een rondleiding of een speurtocht, beeldende voorbeelden en interactieve spellen en opdrachten.

Museum met of zonder knoppen

Niet iedereen is blij met deze ontwikkeling. Zo laat Rutger Pontzen in dit artikel in de Volkskrant zien dat we moeten oppassen dat musea niet doorslaan in in de drang naar spektakel. Een museum zou toch vooral een plek van stilte en contemplatie moet zijn. Een plek waar kunstvoorwerpen hun schoonheid tonen, zonder de afleiding van een knop, een banner of een touchscreen. De vraag blijft dan echter hoe we het verhaal van de museale collecties kunnen vertellen. Het is daarom een gemiste kans dat deze week tijdens de kinderboekenbeurs in Bologna de mogelijkheden van digitale verhalen voor musea niet worden verkend.
Digitaal publiceren

Maar de Kinderboekenbeurs heeft in samenwerking met TOC genoeg geprogrammeerd om er een jaar lang verder over te discussiëren. Op het programma over digitaal publiceren staan interessante discussies. Follow a Muse vindt de volgende punten de moeite waard om op door te gaan:

De rol van interactieve verhalen in de manier waarop het publiek van nu en de toekomst informatie opneemt.
De overlap tussen verhalen, games en online communities voor kinderen.
De combinatie van (digitale) platformen die het best kan worden ingezet bij het vertellen van een verhaal voor een bepaalde groep.

Lees verder:

    Volledig programma digitaal publiceren op de Bologna Kinderboekenweek

    Kinderen en museumbezoek – Nederlandse Museumvereniging

    Artikel over Follow a Muse en digitale cultuuroverdracht in het Parool

Cookie toestemming
Op deze website wordt gebruik gemaakt van cookies, voor meer informatie verwijzen we naar ons Cookie & Privacy statement.